torsdag 23 juni 2016

Dag 11 Death Valley - Rosita

Igår kväll började vi fira Robins födelsedag, 22 juni började ju i Sverige. God middag i "Venedig" och jag shoppade ett modernt ångstrykjärn. Det är jag väldigt nöjd med.



Idag lämnade vi upptempot i Vegas. Inga vinster denna gång men å andra sidan inga större förluster. Vi startade med en underbar shoppingtur i Las Vegas Premium Outlet. Jag hann bara med en affär.
Sedan vidare till Wallmart för att fylla på förråden av vatten och frukt. Därefter gick färden mot California och Death Valley. På vägen stannade vi till vid spökstaden Rhyolite. Staden anlades 1905 och byggdes snabbt ut då det fanns gott om arbete i gruvan. När ca 5000 bodde i staden gjorde en del dramatiska omständigheter att staden övergavs. Idag finns bara rester och ruiner kvar, det känns lite spooky. Vid ett av husen har konstnärer ställt ut sina alster. Bland annat dessa lite underliga figurer som ska föreställa den sista nattvarden. En belgisk konstnär gjorde denna installation 1984. Man kan undra varför. Stoppet blev kort på grund av värmen och vi drog mot Death Valley. Såååååå fascinerande! Färden gick från 1000 meter över havet, som mest 1300 meter ö.h. Därefter gick det bara ner, ner, ner tills vi nådde -60 meter under havsnivån. I takt med att nivån sjönk så steg temperaturen; 38 grader på toppen till 49 grader i dalen. Plötsligt nådde vi en grön oas, Furnace Creek, som ska bli vårt hem i två dagar. Vi har checkat in i tre fina bungalows/ranch lodges och har en pool där vatten från en naturlig källa i underjorden filtreras och pumpas in poolen, ett lika stort utlopp används för bevattning av golfbanor osv i närheten. Underbart att få doppa sig efter resan!

Nu sitter vi i trädgården utanför rummen och fortsätter att fira Robins födelsedag med bubbel. För att klara av att sitta här har jag dränkt in mig i blöta handdukar. Nu är det midnatt och det är en het vind som är runt 40 grader. Synd att poolen ät stängd.

Glömde nämna att vi åt en jättegod middag på restaurangen intill, alla var nöjda.

Här vill jag ge en hangover, eller, jag menar cliff hanger;
I morgon ska vi till Badwater och jag ska fixa salt till mitt strykjärn.






1 kommentar:

  1. Hälsa och gratta Robin från Hultgrens. I Svedala är det typiskt midsommarväder.....

    SvaraRadera