måndag 13 juni 2016

Dag 0-1 Gbg/Phoenix - Mackan och Malin

Framme i Phoenix Sky Harbor, kl är 18 på söndagkväll lokal tid (03 måndagmorgon i våra huvuden). Hämtade våra bilar, en vit Ford Flex (som ser ut som en begravningsbil men som är väldigt fin och häftig inuti) och en nattsvart Hyundai Santa Fe /Malin

 


Dagbok. Dag 1.
Vi gick upp kl 03.15 och gjorde iordning oss det sista. Vagnen gick 04.19 och flygbussen åkte kl 04.45. Bussen backade ur terminalen på sekunden faktiskt. Vi träffade på våra medresenärer Robin o Rosita på Landvetter. Incheckningen gick smidigt - liten fördröjning vid säkerhetskontrollen då jag trodde jag hade neccessären i handbagaget, vilken den inte gjorde som tur va. Flyget lyfte 15 min innan avgång (06.30) och British Airways levererade. Det va en trevlig flygning och vi kunde slumra till lite grann på den 2 timmars långa flygningen till London. När flygvärdinnan delade ut en smörgås hörde jag "Ham and cheese! Pass it on!" Hon sa "Ham and cheese, croissant!" Lite kul va det faktiskt. Sen väl på Heathrow fick vi ta en bussresa från terminal 5 till 3 och jag passade på o köpa krämer o parfymer. Flyget skulle gå om 4 timmar så vi hade hunnit lägga typ 120 patiens innan dess. Vi åt lite, Tomas satt i baren o vaktade väskorna. Vi strosade omkring lite löst, satt på bänkar, lyssnade på ljudböcker o kuperade kortlekar. Ja, fördrev tiden helt enkelt. 
Flyget till usa blev ca 40 min försenat. Väl ombord o planet far iväg. Vi hinner knappt få däcken ur backen o får smaka på en redig turbulens! Usch! Efter några minuter lugnade det ned sig och resten av flygningen va bra. Vi åt, sov och kollade på film. Jag såg Deadpool, the Revenant och Starwars-the force awakens. Efter ca 10,5 timmar landade vi lugnt och snyggt på Phoenix flygplats. In i terminalerna och sedan förbi gräns- och passkontrollerna. Så va vi i USA! Allt kändes stort, högt i tak och stor flygplats. Jag va inställd på att det skulle vara varmt men chockades ändå av "värmeväggen" när vi gick ut från terminalen. Väderappen visade 37 grader och med det tillfälliga korta wifiuppkopplingen jag får till slänger jag iväg ett meddelande till mamma att vi va framme. Vi hämtade våra hyrbilar på ett rental car ställe där det fanns (slutade räkna) 13+ hyrställen. Vi fick tag på en Ford Flex och en Huyndai Santa Fe. Vi åkte till hotellet och jag fick verkligen feeling. Har ni sett filmen Drive med Ryan Gosling? Ja en sån feeling! Vi kom till hotellet o tog en raggardusch och gick till Hooters! Fast vi hamnade egentligen på grannrestaurangen Blue Moon Saloon. En fin avslutning av vår första resdag och vi lägger våra huvuden mot kuddarna och jag tror om jag får tala för oss alla att vi va rätt trötta. Till nya äventyr imorgon! /Mackan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar